2007-05-25

خرابيش في ليالي "الامتحانات" الملاح




الآن .. وبدون اي مبالغات او رتوش او خطوط هميونية .. استطيع القول انني اعيش في منطقة حيث الزمن = صفر
اجلس على المكتب واتناول احد هذه الكتب (العقيمة ) والتي اكل على موائد علمها الزمان ، والتي شبعت ربائب الجنازات فيها لطما وعويلا000 ...
لست ادري .. هل انتاب الاحساس بالازمة بسسب اقتراب الامتحانات كل اولاد المحروسة فاصابتهم آفة المذاكرة ، ما عدا العبد الفقير لله ، بمعنى آخر هل هو تبلد احساس ومشاعر ، ام انه فيض مما أفاء الله به علي من طويل الصبر ورجاحة العقل وبعد النظر ، فأدركت تلافيف مخي وحبايا صدري ان ما يقوم به الآن أبناء المحروسة ما هو الا دوران في ساقية ارض زراعية ( بارت ) وتصحرت وجف ماؤها وتيبس الكلأ فيها000



انا لا اسخر او اتصنع الفكاهة ولكني اقر بواقع احسه ويحسه معي كل انسان انعم الله عليه بنعمة العقل ... فإذن نصيحة لكل من لم يحس بهذا الاحساس ان يراجع اقرب طبيب انف واذن وحنجرة000



اما بعد ... ففي هذه الليالي الملاح يحلى السهر مع اي خبر ، ولكن قبل كل شئ - طبعا انت مثقف وعارف ايه اللي بيحصل في البلد - اريد ان اذكرك بثلة من الاخبار000
- اولا يا سيدي اولى جرائم - المسجل خطر "الامتحان" - لهذا الفصل الدراسي قد وقعت ، في الخبر المنشور في جريدة " المصري اليوم " في عددها الصادر يوم 5/24 حيث ان احد الطلاب بالجيزة قد انتحر من خلال القاء نفسه من النافذة نتيجة للضغوط العصبية المكثفة في معمل الفيزياء النووية اللي عندهم في البيت والمتمثل في السيدة الوالدة00
ثاني جرائم - المسجل خطر "الامتحان" - لهذا الفصل الدراسي قد وقعت في الخبر المنشور في جريدة "المصري اليوم" في عددها الصادر يوم5/22 يتصدر هذا الخبر صفحة الحوادث : يقتل شقيقه الاصغر نتيجة رفضه مذاكرة
دروسه000
حدث ولا حرج عن باقي ( الاجرام ) الممتدة اذرعه في الجهاز الادراي والاكاديمي التعليمي في مصر ، ناهيك عن تسيس العملية التعليمية في جنبات المحروسة. وعقبال منلاقي ( مرزوق ) جايبلنا الافراح وداخل بدراعه ، ويقـــــــــوم و ( يشكم ) وكيل الوزارة ويجيبلنا حقنا منه بعد ما كتبنا في موضوع التعبير كلمتين مش تمام في حق سيادته000
............................................



الحق والحق يقال ... ان هذه التدوينة غير واضحة المعالم ، غير محددة الاهداف - زي برنامج الرئيس كده - لكنها


بعض خواطر من بعض او كل افكار تدور في رأسي 000



سؤال : يا ترى ما سر هذه العداوة المستفحلة بيني وبين الكتاب في هذا الوقت ، لم اشعر بهذه الرغبة من قبل في تمزيق وتشريد وتقطيع وان انا ابهدل الكتاب .... الخ في مثل هذه اللحظة ، واذا اردتم الحقيقة فهذا امر مستغرب ، فالكتاب ليس من مطبوعات وزارة التربية والتعليم "وزارة البله المنغولي"0


ايضا الكتاب لا يوجد فيه ذكر لا للريس ولا برنامجه ولا لحزبه ولا لابنه ولا للسيدة قرينته ولا للخزعبلات الدستورية ولا للأيمان المغلظة بعدم وجود فكرة التوريث ولا حديث عن استقلال القضاء او ضرورة المحاكمات العسكرية ولا حديث عن الشفافية او النزاهة المرتقبة لانتخابات مجلس الشورى ولا عبارت وقطارت منصور ، او شقق ومباني المغربي ، او حركة السرقة والمسماة مجازا بالخصخصة بتاعة محي الدين ، اوحتى للكادر الخاص بتاع الجمل ، او للتفلزيون النص الكم بتاع الفقي000
طيب .... ايه بس سبب العزوف والاعراض .... يا اخي ده حتى الكتاب ليه حق شرعي واجب الاداء ... بس بجد .... مش عارف000 ...
ختاما .... هذه التدوينة انطلقت بناء على نصيحة واحد من الناس "
عمرو طموح" ... قالها لي في ساعة صفا ... " بص يا شخص ... دّون خواطر دلوقتي " تنشيطا للمدونة التي عاف عليها الزمن000
ارجو من اي بني آدم فهم حاجة من التدوينة دي .. يقول لي هو فهم ايه .... عل وعسى ان افهم انا ايضا000
" ربي اني ظلمت نفسي ، فتولاها برحمتك ، اني تبت اليك ، وانت ارحم الراحمين
"

هناك 8 تعليقات:

محمد رفعت يقول...

بص يا أحمد

مع رغبتي الشدشية فإني أشد على إيديك في المذاكرة

وع اكتئابي الشديد بخبر انتحار الطالب من الشباك

ومع كل حاجة

إلا أنى لا أستطيع ان أخفي انبهاري بمستوى التدوينة الأدبي واللغوي

بجد يا أحمد ممتازة والله

ما شاء الله
......

بس اتلم وروح ذاكر

يا فاشل

عمرو طموح يقول...

بن شلبييييييييييييي

لا بجد... كانت حتجيلي حاجة لما شوفت التدوينة... مش عارف هي ليه مجاتش ... بس الحمد لله إنها مجاتش...

المهم...

بص يابني

أولا... هي دي كده تدوينة جامدة جدا، زي ما قتلك اكتب اللي انت عاوزه، هتلاقيه جميل إن الناس تقراه...

بس ابقي اعمل اديتينج كده سريع، يعني ظبط الفونت و كده

ثانيا، لا يسعني الموقف المهيب، إلا أن آخدلي ساتر من المسجل خطر، و المطلوب رقم واحد، و اللي يستاهل الرمي بالرصاص المدعو امتحان

ثالثا، أحب أهنيك، و أبشرك، بإنك كده علي درب العظماء، لأن فيك حاجة شبهي:))))

ألا و هي، هذا الشعور، أو التفكير، أو التصور الذهني الممزوج بحالةوجدانية، تجاه الامتحانات...

بس برضه هكرر كلمة بن رفعت، و هقولك، قوم ذاكر.. يا... عبقري

تاسعا، و هو الاهم... انت يابني، ليه بتزور في اقوال رسمية...

النقطة الأولي، هاهنا، هي إنك أول واحد يقول عليا عمرو أشرف في عالم المدونات:))))))))))

النقطة التانية، هي إني مقولتلكش اكتب خواطر، أنا قلتلك اكتب خوطرات، و هنالك فرق بين الخوطرات والخواطر.. هبق أقولهولك بعدين، حفاظا علي بقايا عقلك المثورة في هذه الفترة:)))

و سلالم يا صاحبي

Reem يقول...

التدوينة اسمها خرابيش فى ليالى الامتحانات الملاح يعنى خرابيش احسن حاجة انك تكتب اللى انت عايزه حتى ولو كان من وجهة نظر اى حد تانى انه مش مفهوم وعموما تدوينة جميلة ربنا معاك ومعانا فى الامتحانات

الطلحاوى يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اول ما اريد ان اعلق علية الا وهو كما قال اخواتى الاثنان انك تقوم تزاكر يا فاشل


ثانيا الا وهى بما اننا فى امتحانات فأنا بلا فخر لا اعطى للامتحانات اهمية لانى راجل عملى ومش شايف انها لها لازمة الواد من دول ياخد شهادة فرحان بيها بقوة ويجرى انا هشتغل فى الهيلتون مسوق اعلانات وفى الاخر بستك انسى راح الحلم

ويعد الاخ بقى يعيط انا كنت حاطط امل كبير نقولة امل مين يابنى يقولى ولا اعرف

بس مش مهم ما علينا

ان الامتحانات عن نفسى ليس لها قيمة هى عبارة عن فترة زحلقة كدة هتعدى منها على خير وانت بتتزحلق فى الاول بتبقى خايف وبعد كدة خلاص بتتعود


يلا مش مهم الحمد لله


بس تدوينة جامدة طحننننن

Nahla Abdul Rahman يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

.............

لا إله الإ الله..الإحساس ده أساسا لا يفارقني وهو البرووووووووووود في المذاكرة
والإحساس بالا مبالاة بالمنهج الذي ندرسه(ولست في نقاشا حول قيمة المواد التي ندرسها ولكن أتحدث عن مبدأ المذاكرة.)
ويمكن ده الإختلاف

أن الأخ أحمد مش بيذاكر لأن المناهج سيئة كما ذكر ......

لكن الوضع يختلف تماما معي فأنا لا أذاكر من أجل أني لا أذاكر وخلاص

طول النهار والليل متثبتة أمام الدش

لما والدتي بقت تقولي(أنتي مش عندك إمتحان بكرة يا بنتي.........)
وأنا أقولها عادي يا أمي .......ده إمتحان

المهم أن ده غلط
وبأرجو من ربنا سبحانه وتعالى أنه يساعدني الأيام ةالجاية على المذاكرة

يـــــــــــارب

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اول حاجه احب ابارك لك لان دى اول مره اكتب على مدونتك وبجد اسلوبك اكتر من رائع والله فعلا مش مجامله

تانى حاجه

ان فعلا عندنا فى بلدنا بعبع اسمه الثانويه العامه والى كل الناس حاليا بتتكلم عنه نتجه لنظام التعليم المصون فى بلدنا

يمكن احنا لاننا عدينا المرحله دى وخلاص فى جامعه علينا طبعا ضغط لكن مش زيهم

وربنا معانا

غير معرف يقول...

أقولك ليه الواحد مش طايق المذاكرة

لان احنا بناخد مناهج قمة فى التخلف
وأى واحد بيحترم عقله مايقدرش يدرس الكلام الفارغ ده
ومعيار التقييم متخلف برضه
من الاخر التعليم كله متخلف
انا فعلا باكون عايز اذاكر بدرى بس مش باطيق امسك الكتاب الا قبل الامتحان بيوم
يعنى اقرأ الكتاب لاول ولاخر مرة
عشان احنا بندرس مناهج تجسيب شلل

أحمد بن شلبي تكعيب يقول...

بص يا حمادة يا بن رفعت
مع رغبتي الشديدة اني اشد على ايديك وشعورك وكل حاجة فيك وابهدلك نظرا لمحبتي ليك ... ولكن هقولك .... يللا .. روح يا اخي في الله ... الهي ربنا يفتحها في وشك زي ما فتحها في وش زمبوء

..................

طموح اللي بيصنع رجل والرجل اللي بيصنع مهلبية ... ازيك عامل ايه ... مستني اعرف الفرق بين خوطرات وخواطر وتخطير

...................

اختنا ريم ... طبعا الواحد بيحاول يكتب اللي عقله عايزه ... بس مش عارف ساعات ايدي بتخالف عقلي وقلبي يخالف ايدي وحاجات فوق بعضها .... جزاكم الله خيرا على المرور

....................

شوشو او وش وش او هش او هيشو .... بص هو الخرابيش ساعات بيكون ليها اثر انفعالي يظهر في شكل تفاعلات سيوكباتية يتم تحليلها في ظل الاراء المختلفة في بحور الفكر المختلفة وبعدين بس كده

....................

اختنا نهلة محمود ... مع تشابه في الحال الا ان هناك اختلاف في السبب .... ولكن هل تفرق ؟! ... وبس كده

......................

اختنا مروة ..... انا بجد - مع ان ربنا رحمني من الوقوع في فخ الثانوية العامة المصرية - الا اني اجد لساني يلهث بالدعاء لبتوع الثانوية .... جزاكم الله خيرا على التعليق

.......................

ألكساوي ..... دايما - انت هو انت - متحبش الغلط وتنتقده بكل ضراوة ... تحياتي الفخيمة ليك يا ألكساوي ... وسلملي على المناهج المتخلفة